Szerzői információk:
Hermann Zoltán: Közgazdaság- és Regionális Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet, tudományos munkatárs; Budapesti Corvinus Egyetem, docens. E-mail: hermann.zoltan@krtk.hu
Horváth Hedvig: ; University College London, adjunktus. E-mail: h.horvath@ucl.ac.uk
Lindner Attila: University College London, docens. E-mail: a.lindner@ucl.ac.uk
Absztrakt:
Az 1980-as és 90-es években a munkagazdaságtan élen járt a közgazdasági elméletek, a magas szintű ökonometriai módszerek és az új adatforrások kombinálásában. A 2021-es közgazdasági Nobel-díjat az e kutatási programban kulcsszerepet játszó David Cardnak, Joshua Angristnek és Guido Imbensnek ítélték, az indoklások szerint „a munkagazdaságtanhoz való empirikus hozzájárulásukért” (Card), valamint „az oksági kapcsolatok elemzéséhez való módszertani hozzájárulásukért” (Angrist és Imbens). Ezeket a módszertani újításokat mára a közgazdaságtan minden területén és számos más társadalomtudományban alkalmazzák. A hiteles empirikus elemzésnek köszönhetően a közgazdaságtan egy inkább elméleti tudományágból egy empirikus eredmények által dominált tudomány lett, ahol a legalapvetőbb közgazdasági elméleteket is el lehet utasítani az empirikus eredményeknek köszönhetőn. Ebben az esszében ennek a hitelességi forradalomnak is nevezett időszaknak a főbb módszertani vívmányait tekintjük át, egy-egy közgazdasági alkalmazással illusztrálva.
Hivatkozás (APA):
Hermann, Z., Horváth, H., & Lindner, A. (2022). Oksági kérdések vizsgálata megfigyeléses adatokon – A 2021. évi közgazdasági Nobel-díjasok munkássága. Hitelintézeti Szemle, 21(1), 141–163. https://doi.org/10.25201/HSZ.21.1.141
Rovat:
Esszé
Journal of Economic Literature (JEL) kódok:
J2, J6, I21, I26, C2, C26
Kulcsszavak:
természetes kísérlet, minimálbér, az oktatás hozama, instrumentális változó, különbségek különbsége, szakadásos regresszió
Felhasznált irodalom:
Abdulkadiroğlu, A. – Angrist, J. – Pathak, P. (2014): The Elite Illusion: Achievement Effects at Boston and New York Exam Schools. Econometrica, 82(1): 137–196. https://doi.org/10.3982/ECTA10266
Angrist, J.D. (1990): Lifetime Earnings and the Vietnam Era Draft Lottery: Evidence from Social Security Administrative Records. American Economic Review, 80(3): 313–336.
Angrist, J.D. (2014): The perils of peer effects. Labour Economics, 30(October): 98–108. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2014.05.008
Angrist, J.D. – Dynarski, S.M. – Kane, T.J. – Pathak, P.A. – Walters, C.R. (2010): Inputs and Impacts in Charter Schools: KIPP Lynn. American Economic Review, 100(2): 239–243. https://doi.org/10.1257/aer.100.2.239
Angrist, J.D. – Dynarski, S.M. – Kane, T.J. – Pathak, P.A. – Walters, C.R. (2012): Who Benefits from KIPP? Journal of Policy Analysis and Management, 31(4): 837–860. https://doi.org/10.1002/pam.21647
Angrist, J.D. – Hull, P.D. – Pathak, P.A. – Walters, C.R. (2017): Leveraging Lotteries for School Value-Added: Testing and Estimation. Quarterly Journal of Economics, 132(2): 871–919. https://doi.org/10.1093/qje/qjx001
Angrist, J.D. – Imbens, G.W. – Rubin, D.B. (1996): Identification of Causal Effects Using Instrumental Variables. Journal of the American Statistical Association, 91(434): 444–455. https://doi.org/10.2307/2291629
Angrist, J.D. – Krueger, A.B. (1991): Does compulsory school attendance affect schooling and earnings. Quarterly Journal of Economics, 106(4): 979–1014. https://doi.org/10.2307/2937954
Angrist, J.D. – Krueger, A.B. (1992): Estimating the Payoff to Schooling Using the Vietnam-Era Draft Lottery. NBER Working Paper No. 4067. https://doi.org/10.3386/w4067
Angrist, J.D. – Lang, K. (2004): Does School Integration Generate Peer Effects? Evidence from Boston’s Metco Program. American Economic Review, 94(5): 1613–1634. https://doi.org/10.1257/0002828043052169
Angrist, J.D. – Pathak, P.A. – Zárate, R.A. (2019): Choice and Consequence: Assessing Mismatch at Chicago Exam Schools. NBER Working Paper No. 26137. https://doi.org/10.3386/w26137
Angrist, J.D. – Pischke, J.-S. (2010): The Credibility Revolution in Empirical Economics: How Better Research Design Is Taking the Con out of Econometrics. Journal of Economic Perspectives, 24(2): 3–30. https://doi.org/10.1257/jep.24.2.3
Arkhangelsky, D. – Athey, S. – Hirshberg, D.A. – Imbens, G.W. – Wager, S. (2021): Synthetic Difference-in-Differences. American Economic Review, 111(12): 4088–4118. https://doi.org/10.1257/aer.20190159
Athey, S. – Imbens, G.W. (2006): Identification and Inference in Nonlinear Difference-in- Differences Models. Econometrica, 74(2): 431–497. https://doi.org/10.1111/j.1468-0262.2006.00668.x
Athey, S. – Imbens, G.W. (2022): Design-based analysis in Difference-In-Differences settings with staggered adoption. Journal of Econometrics, 226(1): 62–79. https://doi.org/10.1016/j.jeconom.2020.10.012
Belloni, A. – Chernozhukov, V. – Hansen, C. (2011): LASSO Methods for Gaussian Instrumental Variables Models. arXiv:1012.1297v2. https://arxiv.org/abs/1012.1297
Bound, J. – Jaeger, D.A. – Baker, R.M. (1995): Problems with instrumental variables estimation when the correlation between the instruments and the endogenous explanatory variables is weak. Journal of the American Statistical Association, 90(430): 443–450. https://doi.org/10.1080/01621459.1995.10476536
Burdett, K. – Mortensen, D.T. (1998): Wage differentials, employer size, and unemployment. International Economic Review, 39(2): 257–273.
Brown, C. – Gilroy, C. – Kohen, A. (1982): The effect of the minimum wage on employment and unemployment. Journal of Economic Literature, 20(2): 487–528.
Card, D. (1995): Using geographic variation in college proximity to estimate the return to schooling. Megjelent: Christofides, L.N. – Grant, E.K. – Swidinsky, R. (szerk.): Aspects of labour market behaviour: Essays in honour of John Vanderkamp. University of Toronto Press, Toronto, Canada, pp. 201–222.
Card, D. (1999): The Causal Effect of Education on Earnings. Megjelent: Ashenfelter, O.C. – Card, D. (szerk.): Handbook of Labor Economics. Elsevier, Volume 3, Part A, pp. 1801–1863. https://doi.org/10.1016/S1573-4463(99)03011-4
Card, D. (2021): Design-Based Research in Empirical Microeconomics. Előadás a Nobel-díj átadásakor, december 8. https://davidcard.berkeley.edu/papers/CardNobelLecture.pdf
Card, D. – Krueger, A. (1993): Minimum Wages and Employment: A Case Study of the Fast- Food Industry in New Jersey and Pennsylvania. American Economic Review, 84(4): 772–793.
Card, D. – Krueger, A. (2000): Minimum Wages and Employment: A Case Study of the Fast- Food Industry in New Jersey and Pennsylvania: Reply. American Economic Review, 90(5): 1397–1420. https://doi.org/10.1257/aer.90.5.1397
Cengiz, D. – Dube, A. – Lindner, A. – Zipperer, B. (2019): The effect of minimum wages on low- wage jobs. Quarterly Journal of Economics, 134(3): 1405–1454. https://doi.org/10.1093/qje/qjz014
Derenoncourt, E. (2022): Can You Move to Opportunity? Evidence from the Great Migration. American Economic Review, 112(2): 369–408. https://doi.org/10.1257/aer.20200002
Friedman, M. (1953): The Methodology of Positive Economics. Megjelent: Essays in Positive Economics, University of Chicago Press, pp. 3–43.
Fryer, R.G. – Levitt, S.D. (2006): The Black-White Test Score Gap Through Third Grade. American Law and Economics Review, 8(2): 249–281. https://doi.org/10.1093/aler/ahl003
Hearst, N. – Newman, T.B. – Hulley, S.B. (1986): Delayed effects of the military draft on mortality: A randomized natural experiment. New England Journal of Medicine, 314(10): 620–624. https://doi.org/10.1056/NEJM198603063141005
Imbens, G.W. – Angrist, J.D. (1994): Identification and Estimation of Local Average Treatment Effects. Econometrica, 62(2): 467–475. https://doi.org/10.2307/2951620
LaLonde, R.J. (1986): Evaluating the Econometric Evaluations of Training Programs with Experimental Data. American Economic Review, 76(4): 604–620.
Lester, R.A. (1947): Marginalism, Minimum Wages, and Labor Markets. American Economic Review, 37(1): 135–148.
Manning, A. (2003): Monopsony in Motion: Imperfect Competition in Labor Markets. (Course Book ed.). Princeton: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400850679
Mincer, J. (1958): Investment in Human Capital and Personal Income Distribution. Journal of Political Economy, 66(4): 281–302. https://doi.org/10.1086/258055
Mincer, J. (1974): Schooling, experience and earnings. Columbia University Press, New York.
Royal Swedish Academy of Sciences (2021a): Natural experiments help answer important questions. Közérthető háttér a 2021-es közgazdasági Nobel-díjhoz. https://www.nobelprize.org/uploads/2021/10/popular-economicsciencesprize2021-3.pdf. Letöltés ideje: 2022. január 10.
Royal Swedish Academy of Sciences (2021b): Answering causal questions using observational data. Tudományos háttér a 2021-es közgazdasági Nobel-díjhoz. https://www.nobelprize.org/uploads/2021/10/advanced-economicsciencesprize2021.pdf. Letöltés ideje: 2022. január 10.
Staiger, D. – Stock, J.H. (1997): Instrumental Variables Regression with Weak Instruments. Econometrica, 65(3): 557–586. https://doi.org/10.2307/2171753
Stigler, G.J. (1946): The Economics of Minimum Wage Legislation. American Economic Review, 36(3): 358–365.
Stock, J.H. – Yogo, M. (2005): Testing for weak instruments in Linear IV regression. Megjelent: Identification and Inference for Econometric Models: Essays in Honor of Thomas Rothenberg. Cambridge University Press, pp. 80–108. https://doi.org/10.1017/CBO9780511614491.006
Trostel, P. – Walker, I. – Woolley, P. (2002): Estimates of the economic return to schooling for 28 countries. Labour Economics, 9(1): 1–16. https://doi.org/10.1016/S0927-5371(01)00052-5
Wolfson, P. – Belman, D. (2019): 15 years of research on U.S. employment and the minimum wage. Labour, 33(4): 488–506. https://doi.org/10.1111/labr.12162