Egyetemi hallgatóból vállalkozó – Vállalkozásfejlesztés mesterszakos hallgatók vállalkozói szándékát támogató és gátló tényezők

2022. június 29.DOI: https://doi.org/10.25201/HSZ.21.2.125

Szerzői információk:

Szabó Krisztofer: Budapesti Corvinus Egyetem, PhD-hallgató. E-mail:

Aranyossy Márta: Budapesti Corvinus Egyetem, egyetemi docens. E-mail:

Bárczy Dóra: Budapesti Corvinus Egyetem, mesterszakos végzettje. E-mail:

Absztrakt:

Kutatásunk a hazai fiatalok vállalkozói hajlandóságát vizsgálja, azon egyetemistákra fókuszálva, akiknek képzése és ambíciói egyaránt a vállalkozói életút irányába mutatnak. Kutatási kérdéseink arra irányultak, hogy a diákok milyen karrierutat terveznek, mi motiválja őket a vállalkozásindításra és mi akadályozza, s miként teremt ösztönző közeget számukra az egyetem. A kérdések megválaszolására egy összehasonlíthatóságot biztosító kérdőíves adatgyűjtést végeztünk vállalkozásfejlesztés mesterszakos hallgatók körében, majd az adatokat leíró statisztikai eszközökkel, statisztikai tesztekkel és klaszterelemzéssel vizsgáltuk. Megállapítottuk, hogy a magyar és nemzetközi átlagnál nagyobb vállalkozó kedvvel rendelkező fiatalokat elsősorban az autonómiára irányuló motivációjuk és bátorságuk, kockázatészlelésük különbözteti meg társaiktól, és hogy a kiemelkedő akadályként észlelt tőkehiány kapcsán az egyetemektől is örömmel várnának finanszírozási segítséget is.

Hivatkozás (APA):

Szabó, K., Aranyossy, M., & Bárczy, D. (2022). Egyetemi hallgatóból vállalkozó – Vállalkozásfejlesztés mesterszakos hallgatók vállalkozói szándékát támogató és gátló tényezők. Hitelintézeti Szemle, 21(2), 125–151. https://doi.org/10.25201/HSZ.21.2.125

PDF letöltés
The works on this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Rovat:

Tanulmány

Journal of Economic Literature (JEL) kódok:

M13, I23, I25

Kulcsszavak:

vállalkozásalapítás, vállalkozói szándék, egyetemi vállalkozásösztönzés

Felhasznált irodalom:

Ács, Z.J. – Szerb, L. – Lafuente, E. – Lloyd, A. (2018): Global Entrepreneurship and Development Index 2018. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-03279-1

Ajzen, I. (1985): From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior. In: Kuhi, J. – Beckmann, J. (eds.): Action Control: From cognition to behavior, Springer, Berlin, Heidelberg, pp. 11–39. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69746-3_2

Ajzen, I. (2006): Constructing a Theory of Planned Behavior Questionnaire. https://www.researchgate.net/publication/235913732_Constructing_a_Theory_of_Planned_Behavior_Questionnaire. Letöltés ideje: 2021. június 6.

Aranyossy Márta (2019): Vállalkozásösztönzés az egyetemen. In: Jáki Erika (szerk.): A kockázati tőkefinanszírozás elméleti kérdései gyakorlati problémákkal illusztrálva I. Budapest, Magyarország: Budapesti Corvinus Egyetem, pp. 35–47.

Baluku, M.M. – Bantu, E. – Otto, K. (2018): Effect of Locus of Control on Entrepreneurial Attitudes and Self-Employment Intentions: The Moderating Role of Individualism. Journal of Enterprising Culture, 26(3): 251–283. https://doi.org/10.1142/S0218495818500103

Bandura, A. (1977): Social Learning Theory. Prentice-Hall.

Baron, R. A. (2007): Entrepreneurship: A process perspective. In: Baum, J.R. – Frese, M. – Baron, R.A. (eds.): The psychology of entrepreneurship. Lawrence Erlbaum Associates: London, pp. 19–40.

Bauer Péter – Endrész Marianna (2018): Vállalati dinamika és aggregált növekedés Magyarországon. Hitelintézeti Szemle, 17(2): 68–98. https://doi.org/10.25201/HSZ.17.2.6898

Bethlendi András – Végh Richárd (2014): Közösségi finanszírozás–valós lehetőség-e a hazai kisvállalatok számára? Hitelintézeti Szemle, 13(4): 102–126. https://hitelintezetiszemle.mnb.hu/letoltes/5-bethlendi-vegh-2.pdf

Bigos, K. – Michalik, A. (2020): Do Emotional Competencies Influence Students’ Entrepreneurial Intentions? Sustainability, 12(23): 10025. https://doi.org/10.3390/su122310025

Borsi, B. – Dőry, T. (2020): Perception of multilevel factors for entrepreneurial innovation success: A survey of university students. Acta Oeconomica, 70(4): 615–632. https://doi.org/10.1556/032.2020.00039

Caliendo, M. – Fossen, F. – Kritikos, A.S. (2011): Personality characteristics and the decisions to become and stay self- employed. Small Business Economics, 42(4): 787–814. https://doi.org/10.1007/s11187-013-9514-8

Carifio, J. – Perla, R. (2007): Ten Common Misunderstandings, Misconceptions, Persistent Myths and Urban Legends about Likert Scales and Likert Response Formats and their Antidotes. Journal of Social Sciences, 3(3): 106–116. https://doi.org/10.3844/jssp.2007.106.116

Carree, M.A. – Thurik, A.R. (2010): The Impact of Entrepreneurship on Economic Growth. In: Acs, Z. – Audretsch, D. (eds.) (2010): International Handbook of Entrepreneurship Research, 2nd edition, New York: Springer, pp. 557–594. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1191-9_20

EESC (2013): Entrepreneurship 2020 Action Plan. European Economic and Social Committee. https://www.eesc.europa.eu/en/our-work/opinions-information-reports/opinions/entrepreneurship-2020-action-plan. Letöltés ideje: 2022. január 7.

ESADE (2021): About ESADE BAN. https://www.esadealumni.net/en/investors/about-esade-ban. Letöltés ideje: 2021. december 28.

Fazekas Balázs (2016): Értékteremtő bizonytalanság – A kockázati tőke reálopciós megközelítése. Hitelintézeti Szemle, 15(4): 151–166. https://hitelintezetiszemle.mnb.hu/letoltes/fazekas-balazs.pdf

Fueglistaller, U. – Klandt, H. – Halter, F. (2006): International Survey on Collegiate Entrepreneurship 2006. St.Gallen (Switzerland) and Oestrich-Winkel (Germany): University of St. Gallen (HSG) and European Business School (ebs). https://www.guesssurvey.org/resources/PDF_InterReports/ISCE2006-ENG.pdf

Gartner, W. (1985): A Conceptual Framework for Describing the Phenomenon of New Venture Creation. Academy of Management Review, 10(4): 696–706. https://doi.org/10.2307/258039

Goldberg, L.R. (1971): Five models of clinical judgment: An empirical comparison between linear and nonlinear representations of the human inference process. Organizational Behavior and Human Performance, 6(4): 458–479. https://doi.org/10.1016/0030-5073(71)90028-6

Holland, J.L. (1997): Making vocational choices. A theory of vocational personalities and work environments. Psychological Assessment Resources: Odessa.

Imreh-Tóth Mónika – Bajmócy Zoltán – Imreh Szabolcs (2013): Vállalkozó hallgatók – Valóban reális jövőkép a vállalkozóvá válás? Vezetéstudomány, 44(7–8): 51–63. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.07.05

Jain, S. – Arora, S. (2020): Impact of Entrepreneurial Traits on Entrepreneurial Intentions among Management Students. Indian Journal of Industrial Relations, 56(1): 131–143.

Jakopec, A. – Krecar, I.M. – Susanj, Z. (2013): Predictors of entrepreneurial intentions of students of economics. Studia Psychologica, 55(4): 289–297. https://doi.org/10.21909/sp.2013.04.643

Kim, P. – Aldrich, H.E. – Keister, L.A. (2006): Access (Not) Denied: The Impact of Financial, Human, and Cultural Capital on Entrepreneurial Entry in the United States. Small Business Economics, 27(1): 5–22. https://doi.org/10.1007/s11187-006-0007-x

KSH (2018): Munkaerőpiaci helyzetkép, 2014–2018. Központi Statisztikai Hivatal. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/munkerohelyz/munkerohelyz17.pdf. Letöltés ideje: 2022. január 7.

KSH (2020): A regisztrált gazdasági szervezetek száma, 2019. Központi Statisztikai Hivatal. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/gazd/2019/index.html. Letöltés ideje: 2021. szeptember 7.

KSH (2021): A regisztrált gazdasági szervezetek száma – GFO’14 (2014–), Központi Statisztikai Hivatal STADAT rendszer. https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qvd010.html. Letöltés ideje: 2021. szeptember 7.

Kuti Mónika – Bedő Zsolt (2018). Az egyetemi központú vállalkozói ökoszisztéma és a közösségi finanszírozás kapcsolata. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 49(2): 45–52. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.02.05

Maresch, D. – Harms, R. – Kailer, N. – Wimmer-Wurm, B. (2016): The impact of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technological Forecasting and Social Change, 104 (March): 172–179. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2015.11.006

Meyer, N. – Krüger, N. (2021): South African female entrepreneurs’ motivational factors: Differences between young and established businesses owners. Forum Scientiae Oeconomia, 9(1): 75–90. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL9_NO1_5

NKFI (2021): Egyetemi innovációs ökoszisztéma. Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal. https://nkfih.gov.hu/palyazoknak/nkfi-alap/egyetemi-innovacios-okoszisztema-2019-121-egyetemi-oko/palyazati-felhivas-2019-121-egyetemi-oko. Letöltés ideje: 2021. december 27.

Nowiński, W. – Haddoud, M. Y. – Lančarič, D. – Egerová, D. – Czeglédi, Cs. (2019): The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44(2): 361–379. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1365359

Premand, P. – Brodmann, S. – Almeida, R. – Grun, R. – Barouni, M. (2016): Entrepreneurship Education and Entry into Self-Employment Among University Graduates. World Development, 77(January): 311–327. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2015.08.028

Roundy, P.T. – Brockman, B.K. – Bradshaw, M. (2017): The resilience of entrepreneurial ecosystems. Journal of Business Venturing Insights, 8(November): 99–104. https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2017.08.002

S. Gubik Andrea (2013): A magyar hallgatók vállalkozásindító szándékát befolyásoló tényezők modellje – Ajzen tervezett magatartás elméletének kiterjesztése. Vezetéstudomány, 44(7–8): 19–29. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.07.02

S. Gubik Andrea (2021): Entrepreneurial career: Factors influencing the decision of Hungarian students. Entrepreneurial Business and Economics Review 9(3): 43–58. https://doi.org/10.15678/EBER.2021.090303

S. Gubik Andrea – Farkas Szilveszter (2013): Vállalkozói attitűdök kutatása egyetemi- főiskolai hallgatók körében. Vezetéstudomány, 44(7–8): 5–17. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.07.01

S. Gubik Andrea – Farkas Szilveszter (2016): A karriermotívumok változásának hatásai a magyarországi hallgatók vállalkozásindítási elképzeléseinek alakulására. Vezetéstudomány, 47(3): 46–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.03.05

Sánchez, J.C. (2011): University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2): 239–254. https://doi.org/10.1007/s11365-010-0156-x

Shane, S. (2003): A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus. Edward Elgar Publishing: Cheltenham.

Shapero, A. – Sokol, L. (1982): The social dimensions of entrepreneurship. In: Kent, C.A. – Sexton, D.L. – Vesper, K.H. (eds.): Encyclopedia of entrepreneurship, Englewood Cliffs: Prentice-Hall, pp. 72–90.

Stam, E. (2015): Entrepreneurial Ecosystems and Regional Policy: A Sympathetic Critique. European Planning Studies, 23(9): 1759–1769. https://doi.org/10.1080/09654313.2015.1061484

Stam, E. – Spigel, B. (2016): Entrepreneurial Ecosystems. Working Papers 16-13, Utrecht School of Economics. https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/347982/16_13.pdf. Letöltés ideje: 2022. január 5.

Szerb László – Lukovszki Lívia (2013): Magyar egyetemi hallgatók vállalkozási attitűdjei és az attitűdöket befolyásoló tényezők elemzése a GUESSS-felmérés adatai alapján – Kik is akarnak ténylegesen vállalkozni? Vezetéstudomány, 44(7–8): 30–40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.07.03

Szerb László – Márkus Gábor (2007): A felsőoktatási környezet hatása a vállalkozói életpálya választására – Nemzetközi összehasonlító elemzés, 2006. Közgazdasági Szemle, 54(3): 248–273.

Wach, K. – Głodowska, A. (2019): The Role of University in the Development of Entrepreneurial Intentions of Younger Generations: Selected Models. In: Pietrzykowski, M. (Ed.): Fostering Entrepreneurial and Sales Competencies in Higher Education, Poznań (Poland): Bogucki Wydawnictwo Naukowe, pp. 45–63. https://doi.org/10.12657/9788379862801-4

Westhead, P. – Deniz U. – Mike W. – Martin B. (2005): Novice, Serial and Portfolio Entrepreneur Behaviour and Contributions. Small Business Economics 25(2): 109–132. https://doi.org/10.1007/s11187-003-6461-9

Yang, J. – Ai, D. (2019): Effect of the Big Five Personality Traits on Entrepreneurial Probability: Influence of China’s Household Registration System. Journal of Labor Research, 40(4): 487–503. https://doi.org/10.1007/s12122-019-09294-z

Yusof, M. – Sandhu, M.S. – Jain, K.K. (2007): Relationship between psychological characteristics and entrepreneurial inclination: A case study of students at University Tun Abdul Razak (Unitar). Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, 3(2): 1–18.