A CSR és versenyképesség kapcsolatának elemzési kihívásai a szakirodalom alapján

2023. március 29.DOI: https://doi.org/10.25201/HSZ.22.1.105

Szerzői információk:

Reisinger Adrienn: Széchenyi István Egyetem, egyetemi docens. E-mail:

Absztrakt:

A tanulmány azt vizsgálja, miért nincs egységes válasz sem a hazai, sem a nemzetközi irodalomban arra, hogy milyen kapcsolat áll fenn a vállalat társadalmi felelősségvállalása és versenyképessége között, és milyen okok állnak emögött. A témakör az 1970-es évek óta van jelen a nemzetközi szakirodalomban, Magyarországon pedig az utóbbi mintegy tizenöt évben került előtérbe. Sokféle válasz született eddig a két fogalom közötti kapcsolat típusára, melyek mögött számos ok áll. A tanulmány az eddigi kutatásokra támaszkodva egységes rendszerbe foglalja és részletesen bemutatja a feltárt okokat, és elméleti keretet biztosít az empirikus kutatások számára a komplex megközelítéshez és értelmezéshez.

Hivatkozás (APA):

Reisinger, A. (2023). A CSR és versenyképesség kapcsolatának elemzési kihívásai a szakirodalom alapján. Hitelintézeti Szemle, 22(1), 105–126. https://doi.org/10.25201/HSZ.22.1.105

PDF letöltés
The works on this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Rovat:

Tanulmány

Journal of Economic Literature (JEL) kódok:

M14, L25

Kulcsszavak:

vállalati társadalmi felelősségvállalás, vállalati versenyképesség, kapcsolat, módszerek, vállalati méret

Felhasznált irodalom:

András István – Rajcsányi-Molnár Mónika (2014): Profit és filantrópia. A CSR eszmetörténeti kérdései. Civil Szemle, 11(2): 5–23.

Angyal Ádám (2009): Vállalatok társadalmi felelőssége, felelős társaságirányítás. Kossuth Kiadó, Budapest.

Bahurmoz, A.M. (2020): Measuring Corporate Social Responsibility Performance: A Comprehensive AHP Based Index. In: Orlando, B. (ed.): Corporate Social Responsibility. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.94463

Barauskaite, G. – Streimikiene, D. (2021): Corporate social responsibility and financial performance of companies: The puzzle of concepts, definitions and assessment methods. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 28(1): 278–287. https://doi.org/10.1002/csr.2048

Barnea, A. – Rubin, A. (2005): Corporate Social Responsibility as a Conflict between Owners. UC Berkeley Working Paper Series. https://escholarship.org/uc/item/4v06w78s. Letöltve: 2022. december 20.

Bevan, E.A.M. – Yung, P. (2015): Implementation of corporate social responsibility in Australian construction SMEs. Engineering, Construction and Architectural Management, 22(3): 295–311. https://doi.org/10.1108/ECAM-05-2014-0071

Bowen, H.R. (1953): Social Responsibilities of the Businessman. No. 3. Harper & Brothers: New York.

Bowman, E.H. – Haire, M. (1975): A Strategic Posture Toward Corporate Social Responsibility. California Management Review, 18(2): 49–58. https://doi.org/10.2307/41164638

Brammer, S. – Brooks, C. – Pavelin, S. (2009): The stock performance term of America’s 100 Best Corporate Citizens. The Quarterly Review of Economics and Finance, 49(3): 1065– 1080. https://doi.org/10.1016/j.qref.2009.04.001

Cambra-Fierro, J. – Hart, S. – Polo-Redondo, Y. (2008): Environmental Respect: Ethics or Simply Business? A Study in the Small and Medium Enterprise (SME) Context. Journal of Business Ethics, 82: 645–656. https://doi.org/10.1007/s10551-007-9583-1

Carroll, A.B. (1979): A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance. Academy of Management Review, 4(4): 497–505. https://doi.org/10.2307/257850

Carroll, A.B. (1991): The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4): 39–48. https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G

Carroll, A.B. (2021): Corporate Social Responsibility: Perspectives on the CSR Construct’s Development and Future. Business & Society, 60(6): 1258–1278. https://doi.org/10.1177/00076503211001765

Carroll, A.B. – Shabana, K.M. (2010): The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice. International Journal of Management Reviews, 12(1): 85–105. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00275.x

Czakó Erzsébet – Chikán Attila (2007): Gazdasági versenyképességünk vállalati nézőpontból – 2004–2006. Vezetéstudomány, 38(5): 2–8. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2007.05.01

Csillag Sára (2008): Vállalatok társadalmi felelőssége és a versenyképesség – Versenyben a világgal 2007–2009 című kutatás. 50. sz. műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem, Vállalatgazdaságtan Intézet, Versenyképesség Kutatóközpont, Budapest. https://nbn.urn.hu/N2L?urn%3Anbn%3Ahu-145206

Dános Zsolt (2021): A társadalmi felelősségvállalás formái a magyar felsőoktatásban. Doktori értekezés, Széchenyi István Egyetem, Győr.

Davis, K. (1960): Can Business Afford to Ignore Social Responsibilities? California Management Review, 2(3): 70–76. https://doi.org/10.2307/41166246

De Bakker, F.G.A. – Groenewegen, P. – Den Hond, F. (2005): A Bibliometric Analysis of 30 Years of Research and Theory on Corporate Social Responsibility and Corporate Social Performance. Business and Society, 44(3): 283–317. https://doi.org/10.1177%2F0007650305278086

Deutsch Nikolett – Pintér Éva (2018): A társadalmi felelősségvállalás és a pénzügyi teljesítmény közötti kapcsolat a magyar bankszektorban a globális válságot követő években. Hitelintézeti Szemle, 17(2): 124–145. https://doi.org/10.25201/HSZ.17.2.124145

EC (2011): A renewed EU strategy 2011–14 for Corporate Social Responsibility. European Commission, Brussels. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52011DC0681

Evangelinos, K.I. – Halkos, G.E. (2002): Implementation of environmental management systems standards: important factors in corporate decision making. Journal of Environmental Assessment Policy and Management, 4(3): 311–328. https://doi.org/10.1142/S1464333202001030

Frederick, W.C. (1978): From CSR1 to CSR2: the maturing of business and society thought. Working Paper 279. Graduate School of Business, University of Pittsburgh.

Géring Zsuzsanna (2018): A vállalati társadalmi felelősségvállalás kritikai megközelítései. Replika, 2018(1–2): 57–76. https://doi.org/10.32564/106-107.4

Goodpaster, K.E. – Matthews, G.B. (1982): Can a corporation have a conscience? Harvard Business Review, January–February: 132–141.

Jenkins, H. (2004): A Critique of Conventional CSR Theory: An SME Perspective. Journal of General Management, 29(4): 37–57. https://doi.org/10.1177%2F030630700402900403

Jenkins, H. (2006): Small Business Champions for Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 67: 241–256. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9182-6

Jenkins, H. (2009): A ‘business opportunity’ model of corporate social responsibility for small- and medium-sized enterprises. Business Ethics: A European Review, 18(1): 21–36. https://doi.org/10.1111/j.1467-8608.2009.01546.x

Kitzmueller, M. – Shimshack, J. (2012): Economic Perspectives on Corporate Social Responsibility. Journal of Economic Literature, 50(1): 51–84. https://doi.org/10.1257/jel.50.1.51

Knudson, H. (2018): Making the business case: The effects of corporate social responsibility on SME competitiveness. Department of Industrial Economics and Technology. Management NTNU – Norwegian University of Science and Technology. https://www.interregeurope.eu/fileadmin/user_upload/tx_tevprojects/library/file_1523518061.pdf

Kotler, P. – Lee, N. (2005): Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Cause. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Kotler, P. – Lee, N. (2007): Vállalatok társadalmi felelősségvállalása. Budapest: HVG Kiadó Zrt.

Kožená, M. – Mlázovský, M. (2021): The impact of corporate social responsibility on business competitiveness. SHS Web of Conferences, 92, 06017. The 20th International Scientific Conference Globalization and its Socio-Economic Consequences 2020. https://doi.org/10.1051/shsconf/20219206017

Lengyel Imre (2003): Verseny és területi fejlődés. JATE Press, Szeged.

Lentner Csaba – Szegedi Krisztina – Tatay Tibor (2015): Társadalmi felelősségvállalás a bankszektorban. Pénzügyi Szemle, 2015(1): 96–104.

Lentner Csaba – Szegedi Krisztina – Tatay Tibor (2017): Társadalmi felelősség a központi bankok működésében. Hitelintézeti Szemle, 16(2): 64–85. http://doi.org/10.25201/HSZ.16.2.6485

Ligeti György (2006): CSR: Vállalati felelősségvállalás. Budapest: Kurt Lewin Alapítvány.

Lu, J. – Ren, L. – Yao, S. – Qiao, J. – Mikalauskiene, A. – Streimikis, J. (2020): Exploring the relationship between corporate social responsibility and firm competitiveness. Economic Research, 33(1): 1621–1646. https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1761419

Lu, W. – Chau, K.W. – Wang, H. – Pan, W. (2014): A decade’s debate on the nexus between corporate social and corporate financial performance: a critical review of empirical studies 2002-2011. Journal of Cleaner Production, 79(September): 195–206. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.04.072

Málovics György (2009a): A vállalati fenntarthatóság érintettközpontú vizsgálata. Doktori értekezés. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

Málovics György (2009b): The social role and responsibility of small and medium-sized enterprises: Results of an empirical investigation applying the social capital approach. In: Bajmócy Zoltán – Lengyel Imre (szerk.): Regional Competitiveness, Innovation and Environment. JATEPress, Szeged, pp. 222–236.

Málovics György (2011): Vállalatok társadalmi felelősségvállalása – oktatási segédanyag. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. http://eta.bibl.u-szeged.hu/3760/1/CSR_oktatási_segédanyag_Málovics.pdf

Margolis, J.D. – Walsh, J.P. (2001): People and Profits? The Search for a Link Between a Firm’s Social and Financial Performance. Lawrence Erlbaum Publishers, Mahwah, NJ.

Margolis, J.D. – Walsh, J.P. (2003): Misery Loves Companies: Rethinking Social Initiatives by Business. Administrative Science Quarterly, 48(2): 268–305. https://doi.org/10.2307/3556659

Matolay Réka (2010): Vállalatok társadalmi felelősségvállalása – hatékonysági vonzatok. Vezetéstudomány, 41(7–8): 43–50. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.07.05

McWilliams, A. – Siegel, D. (2001): Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective. Academy of Management Review, 26(1): 117–127. https://doi.org/10.2307/259398

Nárai Márta – Reisinger Adrienn (2016): Társadalmi felelősségvállalás és részvétel. Dialóg Campus Kiadó, Budapest–Pécs.

Nárai Márta – Reisinger Adrienn (2019): A társadalmi közfelelősség intézményesülése a közigazgatásban. In: Brecsók Anna Ágnes (szerk.): A társadalmi közfelelősség intézményesülése a közigazgatásban. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest, pp. 156–191.

Opoku-Dakwa, A. – Rupp, D.E. (2019): The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility and Meaningful Work. In: McWilliams, A. – Rupp, D.E. – Siegel, D.S. – Stahl, G.K. (eds.): Corporate Social Responsibility – Psychological and Organizational Perspectives. Oxford University Press, Oxford, pp. 70–95. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198802280.013.4

Peloza, J. (2009): The Challenge of Measuring Financial Impacts from Investments in Corporate Social Performance. Journal of Management, 35(6): 1518–1541. https://doi.org/10.1177%2F0149206309335188

Porter, M.E. – Kramer, M.R. (2006): Strategy & Society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12): 79–92.

Porter, M.E. – Kramer, M.R. (2011): Creating shared value. Harvard Business Review, 89(1–2): 62–77.

Putzer Petra (2011): CSR – Merre tovább? Marketing és Menedzsment, 45(4): 45–52.

Rácz-Putzer Petra Eszter (2015): A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) lehetséges jövőjének vizsgálata különös tekintettel a hazai gyakorlatra. Doktori értekezés, Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

Putzer Petra (2018): A CSR megtérülési modelljeinek és jövőképeinek vizsgálata játékelméleti modell segítségével. Marketing & Menedzsment, 52(3–4): 19–31.

Radácsi László (2021): Felelős és fenntartható vállalat. Saldo: Budapest.

Rasche, A. – Morsing, M. – Moon, J. (2017): The Changing Role of Business in Global Society: CSR and Beyond. In: Rasche, A. – Morsing, M. – Moon, J. (eds.): Corporate Social Responsibility – Strategy, Communication, Governance. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 1–28. https://doi.org/10.1017/9781316335529.003

Reisinger Adrienn (2018): Győri autóipari beszállító vállalkozások CSR tevékenysége öt vállalkozás példáján. Tér-Gazdaság-Ember, 6(1): 283–310.

Sarkar, S. – Searcy, C. (2016): Zeitgeist or chameleon? A quantitative analysis of CSR definitions. Journal of Cleaner Production, 135: 1423–1435. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.06.157

Schaltegger, S. – Synnestvedt, T. (2002): The link between “green” and economic success: environmental management as the crucial trigger between environmental and economic performance. Journal of Environmental Management, 65(4): 339–346. https://doi.org/10.1006/jema.2002.0555

Spence, L.J. (1999): Does Size Matter? The State of the Art in Small Business Ethics. Business Ethics: A European Review, 8(3): 163–174. https://doi.org/10.1111/1467-8608.00144

Sturdivant, F.D. – Ginter, J.L. (1977): Corporate Social Responsiveness: Management Attitudes and Economic Performance. California Management Review, 19(3): 30–39. https://doi.org/10.2307/41164709

Szennay Áron (2018a): Nagyvállalatok pénzügyi teljesítményének és társadalmi felelősségvállalásának összefüggései Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 65(december): 1280–1298. http://doi.org/10.18414/KSZ.2018.12.1281

Szennay Áron (2018b): A vállalati társadalmi felelősségvállalás hatása a jövedelmezőségre. In: Keresztes Gábor (szerk.): Tavaszi Szél – Spring Wind 2018 II. kötet. Doktoranduszok Országos Szövetsége, Budapest, pp. 463–472. https://doi.org/10.23715/TSZ.2018.2

Szlávik János (2006): A nem fenntartható növekedés és a fenntartható fejlődés jellemzői. In: Bulla Miklós – Tamás Pál (szerk.): Fenntartható fejlődés Magyarországon – Jövőképek és forgatókönyvek. ÚMK, Budapest, pp. 196–211.

Tantalo, C. – Caroli, M.G. – Vanevenhoven, J. (2012): Corporate social responsibility and SME’s competitiveness. International Journal Technology Management, 58(1/2): 129–151. https://doi.org/10.1504/IJTM.2012.045792

Tomšič, N. – Bojnec, Š. – Simčič, B. (2015): Corporate sustainability and economic performance in small and medium sized enterprises. Journal of Cleaner Production, 108(Part A): 603–612. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.08.106

Török Ádám (2002): Az etikus vállalati magatartás és annak „filantróp csapdája”. Közgazdasági Szemle, 49(május): 441–454.

Turyakira, P. – Venter E. – Smith, E. (2014): The impact of corporate social responsibility factors on the competitiveness of small and medium-sized enterprises. South African Journal of Economic and Management Sciences, 17(2): 157–172. https://doi.org/10.4102/sajems.v17i2.443

Ullmann, A.A. (1985): Data in Search of a Theory: A Critical Examination of the Relationship’s among Social Performance, Social Disclosure, and Economic Performance of US Firms. Academy of Management Review, 10(3): 540–557. https://doi.org/10.5465/AMR.1985.4278989

Vallentin, S. – Spence, L. J. (2017): Strategic CSR: Ambitions and Critiques. In: Rasche, A. – Morsing, M. – Moon, J. (eds.): Corporate Social Responsibility – Strategy, Communication, Governance. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 63–85. https://doi.org/10.1017/9781316335529.006

van Beurden, P. – Gössling, T. (2008): The Worth of Values – A Literature Review on the Relation Between Corporate Social and Financial Performance. Journal of Business Ethics, 82: 407–424. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9894-x

Varga János (2017): A szervezetek versenyképességének alapjai: a vállalati versenyképesség erősítésének lehetőségei. In: Csiszárik-Kocsir Ágnes (Szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században. Óbudai Egyetem, Budapest, pp. 725–743.

Vives, A. (2006): Social and Environmental Responsibility in Small and Medium Enterprises in Latin America. The Journal of Corporate Citizenship, 21: 39–50.

Wartick, S.L. – Cochran, P.L. (1985): The Evolution of the Corporate Social Performance Model. Academy of Management Review, 10(4): 758–769. https://doi.org/10.2307/258044

Whetten, D.A. – Rands, G. – Godfrey, P. (2002): What are the responsibilities of business to society? In: Pettigrew, A.M. – Thomas, H. – Whittington, R. (eds.): Handbook of Strategy and Management. London: SAGE, pp. 373–408. https://doi.org/10.4135/9781848608313.n17

Zait, D. – Onea, A. – Tatarusanu, M. – Ciulu, R. (2015): The Social Responsibility and Competitiveness of the Romanian Firm. Procedia Economics and Finance, 20: 687–694. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00124-0

Wickert, C. (2016): „Political“ Corporate Social Responsibility in Small- and Medium-sized Enterprises: A Conceptual Framework. Business & Society, 55(6): 792–824. https://doi.org/10.1177/0007650314537021

Witjes, S. – Vermeulen, W.J.V. – Cramer, J.M. (2017): Exploring corporate sustainability integration into business activities. Experiences from 18 small and medium sized enterprises in the Netherlands. Journal of Cleaner Production, 153: 528–538. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.02.027

Zastempowski, M. – Cyfert, S. (2021): Social responsibility of SMEs from the perspective of their innovativeness: Evidence from Poland. Journal of Cleaner Production, 317(128400). https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.128400