A pénzügyi kultúra helyzete és fejlődése Magyarországon

2024. március 27.DOI: https://doi.org/10.25201/HSZ.23.1.5

Szerzői információk:

Hergár Eszter https://orcid.org/0009-0006-3589-6814: Magyar Nemzeti Bank, igazgató. E-mail:

Kovács Levente https://orcid.org/0000-0002-6691-4505: Miskolci Egyetem, egyetemi tanár; Magyar Bankszövetség, főtitkár. E-mail:

Németh Erzsébet https://orcid.org/0000-0003-4427-9827: Budapesti Metropolitan Egyetem, egyetemi tanár és szakvezető. E-mail:

Absztrakt:

Esszénk az utóbbi tíz évben a pénzügyi kultúra és tudatosság fejlesztése érdekében tett intézkedéseket tekinti át. Arra keresi a választ, hogy az egyes intézmények, civil szervezetek, állami intézkedések, milyen lépéseket tettek a pénzügyi kultúra és tudatosság erősítése érdekében, kiket és milyen eredményeséggel értek el, illetve fejlesztettek. A nemzetközi összehasonlító felmérések – elsősorban a pénzügyi tudás tekintetében – a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlődését jelzik, viszont a pénzügyi attitűdök, az ismeretek alkalmazása terén további előrelépések szükségesek.

Hivatkozás (APA):

Hergár, E., Kovács, L., & Németh, E. (2024). A pénzügyi kultúra helyzete és fejlődése Magyarországon. Hitelintézeti Szemle, 23(1), 5–28. https://doi.org/10.25201/HSZ.23.1.5

PDF letöltés
The works on this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Rovat:

Jövőképünk (Esszé)

Journal of Economic Literature (JEL) kódok:

A13, D12, G51, G53, I2

Kulcsszavak:

pénzügyikultúra-fejlesztési programok, pénzügyi ismeretterjesztés, pénzügyi tudatosság, Magyarország

Felhasznált irodalom:

Amagir, A. – Groot, W. – Maassen van den Brink, H. – Wilschut, A. (2018): A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1): 56–80. https://doi.org/10.1177/2047173417719555

Atkinson, A. – Messy F. (2012): Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions No. 15. https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en

Bárczi Judit – Zéman Zoltán (2015): A pénzügyi kultúra és annak anomáliái. Polgári Szemle, 11 (1–3): 102–110.

Béres Dániel – Huzdik Katalin (2012): A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szemle, 57(3): 322–336.

Béres Dániel – Huzdik Katalin – Kovács Péter – Sápi Ákos – Németh Erzsébet (2013): Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról. Kutatási jelentés. https://www.asz.hu/dokumentumok/t353.pdf

Bernheim, B.D. – Garrett, D.M. – Maki, D.M. (2001): Education and saving: The long-term effects of high school financial curriculum mandates. Journal of Public Economics, 80(3): 435–465. https://doi.org/10.1016/S0047-2727(00)00120-1

Carlson, E. (2020): An Analysis of the Relationships Between State Mandates for Financial Education and Young Adults’ Financial Literacy and Financial Capability. Electronic Theses and Dissertations, 2020–24. https://stars.library.ucf.edu/etd2020/24. Letöltés ideje: 2023. december 11.

Csiszárik-Kocsir Ágnes – Varga János – Garai-Fodor Mónika (2021): A múlt és a jelen pénzügyi válságainak ismerete a pénzügyi oktatás függvényében. Pénzügyi Szemle, 66(2): 215–235. https://doi.org/10.35551/PSZ_2021_2_3

Cude, B. J. (2010): Financial Literacy 501. The Journal of Consumer Affairs, 44(2): 271–275. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01168.x

Czeglédi Csilla – Marosné Kuna Zsuzsanna – Kollár Péter – Miskolciné Mikáczó Andrea – Varga Erika – Zéman Zoltán (2016): A vállalkozói ismeretek oktatásának helyzete a magyar felsőoktatásban. Polgári Szemle, 12(1–3): 208–228.

Garai-Fodor Mónika (2023): Analysis of Financially Aware Consumer Segments from the Perspective of Conscious Consumer Behaviour. Acta Polytechnica Hungarica, 20(3): 83–100. https://doi.org/10.12700/APH.20.3.2023.3.6

Győri Ágnes (2018): Kis- és középvállalkozások pénzügyi sérülékenysége. Közgazdasági Szemle, 65(3): 240–258. https://doi.org/10.18414/KSZ.2018.3.240

Hegedűs Szilárd – Lentner Csaba (2024): Examining financial literacy and the financial aspects of Hofstede’s four-factor culture model in Hungary. Revista Mexicana De Economía Y Finanzas Nueva Época, 19(1): 1–20, e963. https://doi.org/10.21919/remef.v19i1.963

Hergár Eszter – Sz. Pap Judit (2019): Pénzügyi élet-leckék. Szakmai cikk, Magyar Nemzeti Bank. https://www.mnb.hu/letoltes/hergar-eszter-sz-pap-judit-penzugyi-elet-leckek.pdf. Letöltés ideje: 2023. december 17.

Hilgert, M. – Hogarth, J. – Beverly, S. (2003): Household Financial Management: The Connection between Knowledge and Behavior. Federal Reserve Bulletin, 89(July): 309–322. https://www.federalreserve.gov/pubs/bulletin/2003/0703lead.pdf

Huston, S.J. (2010): Measuring Financial Literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2): 296–316. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x

Jakovác Katalin – Németh Erzsébet (2017): A pénzügyi kultúra fejlesztésének nemzeti stratégiái: tapasztalatok és tanulságok. PRO PUBLICO BONO – Magyar Közigazgatás, 2017(1): 196–211. https://real.mtak.hu/77937/1/PPB_MK_2017_1_Jakovac_Nemeth_A_penzugyi_kultura_fejlesztesenek__u.pdf

Kálmán Botond – Bárczi Judit – Zéman Zoltán (2021): A Covid–19 első hullámának hatása a gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók pénzügyi biztonságára. Pénzügyi Szemle, 66(3): 368–389. https://doi.org/10.35551/PSZ_2021_3_3

Kovács Levente – Pásztor Szabolcs (2022): A pénzügyi kultúra az európai oktatásban. Gazdaság és Pénzügy, 9(1): 50–67. https://doi.org/10.33926/GP.2022.1.3

Kovács Levente – Terták Elemér (2019): Financial Literacy – Theory and Evidence. Verlag Dashöfer, Bratislava.

Kovács Péter – Kuruczleki Éva – Rácz Tamás Attila – Lipták Lilla (2021): A magyar középiskolások pénzügyi kultúrájának vizsgálata az elmúlt 10 évben Econventio-teszt alapján. Pénzügyi Szemle, 66(2): 179–198. https://doi.org/10.35551/PSZ_2021_2_1

Kovács Péter – Révész Balázs – Ország Gáborné (2014): A pénzügyi kultúra és attitűd mérése. In: Hetesi Erzsébet (szerk.): Marketing megújulás: Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája, pp. 439–447. https://eco.u-szeged.hu/download.php?docID=40014

Luksander Alexandra – Béres Dániel – Huzdik Katalin – Németh Erzsébet (2014): A felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúráját befolyásoló tényezők vizsgálata. Pénzügyi Szemle, 59(2): 237–258.

Lusardi, A. ‒ Mitchell, O. (2014): The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52(1): 5–44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5

Mak, V. – Braspenning, J. (2012): Errare humanum est: Financial Literacy in European Consumer Credit Law. Journal of Consumer Policy, 35: 307–332. https://doi.org/10.1007/s10603-012-9198-5

Mihály Nikolett ‒ Mészáros Aranka ‒ Kovács Ildikó É. ‒ Madarász Imre ‒ Horváth Csaba (2014): Pénzügyi attitűd és a „külső-belső kontroll” összefüggésrendszere. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 45(10): 68–77. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.10.07

Németh Erzsébet (2017): Pénzügyi kultúra képzések: felmérés és diagnózis. Új Pedagógiai Szemle, 2017(7‒8): 46‒68.

Németh Erzsébet ‒ Béres Dániel ‒ Huzdik Katalin ‒ Zsótér Boglárka (2016): Pénzügyi személyiségtípusok Magyarországon – kutatási módszerek és primer eredmények. Hitelintézeti Szemle, 15(2): 153‒172. https://hitelintezetiszemle.mnb.hu/letoltes/nemeth-erzsebet-beres-daniel-huzdik-katalin-zsoter-boglarka.pdf

Németh Erzsébet ‒ Deák-Zsótér Boglárka (2023): A pénzügyi-gazdasági témájú továbbképzések eredményessége. ERUDITIO-EDUCATIO, 1(18): 64‒85. https://doi.org/10.36007/eruedu.2023.1.064-085

Németh Erzsébet ‒ Vargha Bálint Tamás ‒ Domokos Kinga (2020): Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020. Pénzügyi Szemle, 65(4): 554‒582. https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_7

OECD (2016): Measuring financial literacy among adults. https://www.oecd.org/finance/financial-education/measuringfinancialliteracy.htm. Letöltés ideje: 2024. február 20.

OECD (2020): OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy. https://http://www.oecd.org/financial/education/launchoftheoecdinfeglobalfinancialliteracysurveyreport.htm

Pénzügyminisztérium (2017): Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája – Okosan a pénzzel. Pénzügyminisztérium. https://www.okosanapenzzel.hu/Media/Default/ASZ-videok/Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája.pdf. Letöltés ideje: 2020. június 26.

Pál Zsolt (2018): Pénzügyi kultúra az átalakuló bankszektorban. In: Pál Zsolt (szerk.): FINTELLIGENCE: Tudományos Pénzügyi Kultúra Körkép Miskolc, Magyarország: Közgazdasági-módszertani képzés fejlesztéséért Alapítvány, pp. 119–136. https://gtk.uni-miskolc.hu/files/13008/F-TPKK_web.pdf

PÉNZ7.hu (2024): A magyarok pénzügyi tudása a nemzetközi élbolyban van, ám meg kell tanulnunk a gyakorlatban is alkalmazni az ismereteket. https://www.penz7.hu/hir-reszlet.cshtml?hirId=137. Letöltés ideje: 2024. február 8.

Pintér Éva (szerk.) (2020): Tendenciák a pénzügyi tudatosságban. Miskolc, Magyarország, Pécs, Magyarország, FINTELLIGENCE Pénzügyi Kultúra Központ, 214 p.

Pintér Éva – Bagó Péter – Berényi László – Molnár Levente – Deutsch Nikolett – Pintér Tibor (2021): How do Digitalization and the Fintech Phenomenon Affect Financial Decision-Making in the Younger Generation? Acta Polytechnica Hungarica, 18(11): 191–208. https://doi.org/10.12700/APH.18.11.2021.11.11

Plakalovic, N. (2012): Financial Literacy and Resultant Stability of the Financial System. Proceedings of the Faculty of Economics in East Sarajevo, 6, 135–144.

Remund, D.L. (2010): Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2): 276–294. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x

Sági Judit – Vasa László – Lentner Csaba (2020): Innovative solutions in the development of households’ financial awareness: A Hungarian example. Economics & Sociology, 13(3): 27–46. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2020/13-3/2

Stango, V. – Zinman, J. (2007): Fuzzy math and red ink: When the opportunity cost of consumption is not what it seems. Mimeo, Dartmouth College.

Suganya, S. – Sakthivelrani, S. – Durai, K. (2013): Development and validation of financial literacy scale. International Journal of Research in Commerce & Management, 4(1): 99–104.

Van Rooij, M. – Lusardi, A. – Alessie, R. (2011): Financial literacy and stock market participation. Journal of Financial Economics, 101(2): 449–472. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2011.03.006