Szerzői információk:
Nyéki Emőke https://orcid.org/0000-0002-1095-6845: Budapesti Műszaki Egyetem, PhD-hallgató. E-mail: nyeki.emoke@gtk.bme.hu
Juhász Márta https://orcid.org/0000-0002-3481-522X: Budapesti Műszaki Egyetem, habilitált egyetemi docens. E-mail: juhasz.marta@gtk.bme.hu
Absztrakt:
Tanulmányunk azt vizsgálja, hogy a vezetők munkatársakkal való bánásmódjában milyen módon jelenik meg a bizalom, és ezt hogyan észlelik a beosztottak. Vizsgálatunkat a Pearson-khi-négyzet próba, továbbá a valószínűségi arányt és a lineáris kapcsolatot mutató tesztek segítségével végeztük. Négy pénzügyi szervezet összesen 556 munkatársának válaszait elemezve arra kerestük a választ, hogy a vezetők hogyan tudják a munkatársak bizalmát építeni, és a vezetői bánásmódon túl, a szervezeten belül észlelt változás mértéke és a munkatársi bizalom attitűdje hogyan befolyásolja a munkavállalói elkötelezettséget. Eredményeink alátámasztják, hogy a bizalomnak a megtapasztalása visszahat a vezetőre és növeli belső biztonságát, önbizalmát, ami további erőforrásként szolgál a szervezeten belüli bizalmi légkör erősítésére.
Hivatkozás (APA):
Nyéki, E., & Juhász, M. (2024). A bizalmat erősítő vezetői viselkedés hatása a pénzügyi szektor különböző szervezeteiben. Hitelintézeti Szemle, 23(3), 142–172. https://doi.org/10.25201/HSZ.23.3.142
Rovat:
Tanulmány
Journal of Economic Literature (JEL) kódok:
M00, M51, M54, M55
Kulcsszavak:
bizalom, leadership, people management, változás
Felhasznált irodalom:
Allen, D.G. (2008): Retaining Talent. SHRM Foundation, United States of America, pp. 1–24. https://www.researchgate.net/profile/Henarath-Opatha/post/Can_someone_guide_me_on_any_construct_for_Intention_to_leave/attachment/59d63ad079197b8077997e1c/AS%3A407551251369984%401474179198784/download/retaining%2Btalent-%2Bfinal.pdf
Ambrus Tibor – Lengyel László (2006): Humán controlling számítások. Budapest, CompLex Kiadó, Budapest.
Baran, B.E. – Woznyj, H.M. (2021): Managing VUCA: The human dynamics of agility. Organizational Dynamics, 50(2), 100787. https://doi.org/10.1016%2Fj.orgdyn.2020.100787
Barney, J.B. – Hansen, M.H. (1994): Trustworthiness as a source of competitive advantage. Strategic Management Journal, 15(S1): 175–190. https://doi.org/10.1002/smj.4250150912
Bencsik Andrea – Juhász Tímea (2018): Tudásorientált szervezetek értékítélete a bizalom gazdasági hatásairól. Vezetéstudomány, 49(1): 30–39. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.01.04
Bennett, N. – Lemoine, G.J. (2014): What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world. Business Horizons, 57(3): 311–317. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2014.01.001
Bhatti, S.H. – Kiyani, S.K. – Dust, S.B. – Zakariya, R. (2021): The impact of ethical leadership on project success: the mediating role of trust and knowledge sharing. International Journal of Managing Projects in Business, 14(4): 982–998. http://dx.doi.org/10.1108/IJMPB-05-2020-0159
Blomqvist, K. (1997): The many faces of trust. Scandinavian Journal of Management, 13(3): 271–286. https://doi.org/10.1016/S0956-5221(97)84644-1
Boon, S.D. – Holmes, J.G. (1991): The dynamics of interpersonal trust: Resolving uncertainty in the face of risk. In: Hinde, R. – Gorebel, J. (eds.): Cooperation and Prosocial Behavior. Cambridge, UK: Cambridge University Press, pp. 190–211.
Brown, M.E. – Treviño, L.K. (2006): Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17(6): 595–616. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2006.10.004
Cameron, K.S. – Quinn, R.E. (1999): Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. John Wiley & Sons.
Cook, J. – Wall, T. (1980): New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non fulfilment. Journal of Occupational Psychology, 53(1): 39–52. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1980.tb00005.x
Covey, S.M.R. – Merrill, R.R. (2006): The speed of trust: The one thing that changes everything. Simon and Schuster.
Covey, S.M.R. – Merrill, R.R. (2011): A bizalom sebessége. A rejtett tényező, ami mindent megváltoztat. Budapest: HVG Kiadó Zrt.
Covey, S.M.R. – Link, G. – Merill, R.R. (2012): Okos bizalom. Budapest: Édesvíz Kiadó.
Dahl, M.S. (2011): Organizational change and employee stress. Management Science, 57(2): 240–256. https://doi.org/10.1287/mnsc.1100.1273
Dutton, J. E. – Ragins, B.R. (eds.) (2017): Exploring positive relationships at work: Building a theoretical and research foundation. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315094199
Edelman (2020): Edelman Trust Barometer 2020. Global Report. https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2020-01/2020 Edelman Trust Barometer Global Report.pdf. Letöltés ideje: 2024. június 19.
Eisenhardt, K.M. (1989): Agency theory: An assessment and review. Academy of Management Review, 14(1): 57–74. https://doi.org/10.5465/amr.1989.4279003
Eluwole, K.K. – Karatepe, O.M. – Avci, T. (2022): Ethical leadership, trust in organization and their impacts on critical hotel employee outcomes. International Journal of Hospitality Management, 102, 103153. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103153
Fiedler, F.E. (1981): Leadership Effectiveness. American Behavioral Scientist, 24(5): 619–632. https://doi.org/10.1177/000276428102400503
Fojtik János – Farkas László (2001): Minőség és marketing: A pénzintézeti szolgáltatások példája. Vezetéstudomány, 32(10): 44–53. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4831/1/VT_2001n10p44.pdf
Fulmer, C.A. – Gelfand, M.J. (2012): At what level (and in whom) we trust: Trust across multiple organizational levels. Journal of Management, 38(4): 1167–1230. https://doi.org/10.1177/0149206312439327
Grant, R. (1992): Work monitored electronically. HRMagazine, 37(5): 81–83. PMID: 10130741.
Grant, A.M. – Sumanth, J.J. (2009): Mission possible? The performance of prosocially motivated employees depends on manager trustworthiness. Journal of Applied Psychology, 94(4): 927–944. https://doi.org/10.1037/a0014391
Guest, D.E. (1987): Human resource management and industrial relations. Journal of Management Studies, 24(5): 503–521. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1987.tb00460.x
Hammer, M. – Champy, J. (1993): Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. Harper Business.
Hinova-McNamee, E. (2022): Thriving leadership — reality or utopia? Economic Thought Journal, 67(4): 473–502. https://doi.org/10.56497/etj2267404
Johnson, J.A. (2005): Ascertaining the validity of individual protocols from web-based personality inventories. Journal of Research in Personality, 39(1): 103–129. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2004.09.009
Kaluza, G. – Chevalier, A. (2018): Stressbewältigungstrainings für Erwachsene. In: Fuchs, R. – Gerber, M. (eds): Handbuch Stressregulation und Sport. Springer, pp. 143–162. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49322-9_17
Keszey Tamara (2015): Bizalom és vállalati teljesítmény. A bizalom szerepe az aszimmetrikus információk minőségének vállalati észlelésében és azok vezetői döntéshozatalban való felhasználásában. Vezetéstudomány, 46(6): 2–11. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.06.01
Kouzes, J.M. – Posner, B.Z. (2010): The five practices of exemplary leadership. John Wiley & Sons.
Le, B.P. – Tran, Q.T. (2020): Leadership practice for building trust of followers: Decisive factors of organizational performance. SEISENSE Journal of Management, 3(2): 45–57. https://doi.org/10.33215/sjom.v3i2.308
Lewicki, R.J. – McAllister, D. J. – Bies, R.J. (1998): Trust and distrust: New relationships and realities. Academy of Management Review, 23(3): 438–458. https://doi.org/10.5465/amr.1998.926620
Mayer, R.C. – Davis, J.H. – Schoorman, F.D. (1995): An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20(3): 709–734. https://doi.org/10.2307/258792
McAllister, D.J. (1995): Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, 38(1): 24–59. https://doi.org/10.2307/256727
Men, L.R. – Yue, C.A. – Liu, Y. (2020): “Vision, passion, and care:” The impact of charismatic executive leadership communication on employee trust and support for organizational change. Public Relations Review, 46(3), 101927. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101927
Mooradian, T. – Renzl, B. – Matzler, K. (2006): Who trusts? Personality, trust and knowledge sharing. Management Learning, 37(4): 523–540. https://doi.org/10.1177/1350507606073424
Mortensen, M. – Gardner, H.K. (2021): WFH is corroding our trust in each other. Harvard Business Review, 10 February. https://hbr.org/2021/02/wfh-is-corroding-our-trust-in-each-other
Müller János – Kerényi Ádám (2019): A bizalom és etika igénye a digitális korszakban – Napfény és árnyék a FinTech világában. Hitelintézeti Szemle, 18(4): 5–34. https://doi.org/10.25201/HSZ.18.4.534
Nemeskéri Gyula – Pataki Csilla (2007): A HR gyakorlata. Budapest, Egrofit Kft.
Nooh, M.N. (2021): VUCA: A Bibliometric Analysis of published literatures using R. GATR Journal of Management & Marketing Review, 6(4): 222–234. https://doi.org/10.35609/jmmr.2021.6.4(3)
Palmer, R.A. (2021): Building a culture of trust: An imperative for effective school leadership. Journal of Adventist Education, 83(1): 4–8. https://doi.org/10.55668/jae0011
Pettigrew, A.M. (1990): Is corporate culture manageable? In: Wilson, D. – Rosenfeld, R. (eds.): Managing Organisations. McGraw-Hill Publishing Co., pp. 267–272.
Raja, A.S. (2021): Business research in the VUCA World. USHUS Journal of Business Management, 20(1): v–xvi. https://doi.org/10.12725/ujbm.54.0
Reeves, M. – Fuller, J. (2020): We need imagination now more than ever. Harvard Business Review, 10 April. https://hbr.org/2020/04/we-need-imagination-now-more-than-ever
Répáczki Rita – Juhász Márta (2015): A vezetői szerep újraértelmezése a mentális komplexitás és a személyiségjellemzők tükrében. Alkalmazott Pszichológia, 15(3): 79–108. https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2015.3.79
Robinson, S.L. (1996): Trust and breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41(4): 574–599. https://doi.org/10.2307/2393868
Rodriguez, R. (2013): Leadership behavior description questionnaire (LBDQ & LBDQ-XII). In: Bocarnea, M. – Reynolds, R. – Baker, J. (eds.): Online instruments, data collection, and electronic measurements: Organizational advancements (pp. 97–117). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-2172-5.ch006
Rousseau, D.M. – Sitkin, S.B. – Burt, R.S. – Camerer, C. (1998): Not so different after all: A cross-discipline view of trust. Academy of Management Review, 23(3): 393–404. https://doi.org/10.5465/amr.1998.926617
Schoorman, F.D. – Mayer, R.C. – Davis, J.H. (2007): An integrative model of organizational trust: Past, present, and future. Academy of Management Review, 32(2): 344–354. https://doi.org/10.5465/amr.2007.24348410
Sedlak, P. (2020): Employee Net Promoter Score (eNPS) as a single-item measure of employee work satisfaction. An empirical evidence from companies operating in Poland. In: Michałkiewicz, A. – Mierzejewska, W.(eds): Contemporary Organisation and Management. Challenges and Trends. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łód, pp. 347–357. https://doi.org/10.18778/8220-333-2.21
Siebert, S. – Paton, R.A. – McCalman, J. (2015): Change management: A guide to effective implementation. Fourth Edition. SAGE Publications Ltd.
Tariszka Éva (2017): A szervezeti kultúra vizsgálata. Taylor, 9(2): 75–81. http://acta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/48124
Van Berkel, K. – Manickam, A. (2020): Wicked world: complex challenges and systems innovation. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003154495
Van der Werff, L. – Buckley, F. (2017): Getting to know you: A longitudinal examination of trust cues and trust development during socialization. Journal of Management, 43(3): 742–770. https://doi.org/10.1177/0149206314543475
Vörös Máté – Ásványi Zsófia – Fűrész Diána Ivett (2022): A részmunkaidős és a határozott idejű munkaviszony dolgozói megítélése egy pénzügyi-biztosítási cég példáján keresztül. Hitelintézeti Szemle, 21(2): 94–124. https://doi.org/10.25201/HSZ.21.2.94
Whitener, E.M. – Brodt, S.E. – Korsgaard, M.A. – Werner, J.M. (1998): Managers as Initiators of Trust: An Exchange Relationship Framework for Understanding Managerial Trustworthy Behavior. Academy of Management Review, 23(3): 513–530. https://doi.org/10.5465/amr.1998.926624