Szerzői információk:
Kalmár Péter: Szent István Egyetem, PhD-hallgatója. E-mail: petkalmar@t-online.hu
Zéman Zoltán: A Szent István Egyetem, Üzleti Tudományok Intézetének igazgatója. E-mail: zeman.zoltan@gtk.szie.hu
Lukács János: Magyar Könyvvizsgálói Kamara, elnök. E-mail: mkvk@mkvk.hu
Absztrakt:
A szerzők a jelen tanulmány keretében mutatják be az általuk - az elmúlt 5 évben az Egyesült Királyság három piacvezető lakossági bankjánál – készített, az üzleti gyakorlatban is implementálásra került 14, vásárlási hajlandóságot vizsgáló regressziós modellt, elemezve kimeneti / magyarázó változóikat, elsősorban a meglévő ügyfeleknek az Instant Access („lekötetlen”), Fixed Term („kötött lejáratú, lekötött”), valamint az ISA („adómentes, kötött lejáratú, lekötött személyi”) típusú megtakarítási termékek vásárlásával, újravásárlásával kapcsolatos hajlandóságát. Megvizsgálják a banki termékek vásárlását befolyásoló tényezőket, azok súlyát és a befolyásolás irányát, továbbá felhívják a figyelmet a kontrolling módszertanának potenciális fejlesztési irányára. A következtetések szerint az eredmények a tudomány és az üzleti világ területein is hasznosíthatóak: a modellek pontosabb tervezést tesznek lehetővé, az üzleti elemzők részére jobb betekintést nyújtanak az ügyfélviselkedés területére. Emellett fókuszba kerül a korszerű statisztikai eljárások és a társadalomtudomány eredményeinek alkalmazhatósága a bank- és egyéb szolgáltató szektorokban.
Hivatkozás (APA):
Kalmár, P., Zéman, Z., & Lukács, J. (2015). Bankkontrolling marketing szemléletben – alkalmazott statisztika a kontrolling szolgálatában. Hitelintézeti Szemle, 14(4), 108–123. https://hitelintezetiszemle.mnb.hu/5-kalmar-zeman-lukacs
Rovat:
Tanulmány
Journal of Economic Literature (JEL) kódok:
C35, G14, G21, M31
Kulcsszavak:
vásárlási hajlandóság, regressziós modell, kulcsváltozó, bankszektor, marketing controlling, bankkontrolling
Felhasznált irodalom:
Alnsour, M.S. (2013): How to Retain a Bank Customer: A Qualitative Study of Jordanian Banks Relational Strategies. International Journal of Marketing Studies, Vol. 5, No. 4.
Anabila, P. – Awunyo, D.V. (2013): Customer relationship management: A key to organisational survival and customer loyalty in Ghana’s banking industry. International Journal of Marketing Studies, 5(1), pp. 107-117.
Berry, L. (1983): Relationship Marketing. American Marketing Association, Chicago, IL.
Campbell, M.J. (2004): Statistics At Square Two. BMJ Books, London, pp. 37-58.
20 Az az ügyfélszám, ahol a pótlólagos direkt marketing egységköltsége egybeesik az abból várható marginális többletbevétellel.
Dick, A.S. – Basu, K. (1994): Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 22 No. 2, pp. 99–113.
Gaál, N. (2007): Theoretical Background of Marketing-controlling. (http://ideas.repec.org/h/pkk/sfyr07/55-64.html Last access: 2012. november 10.)
Gilberto, S. – Thibodeau, T. G. (1989): Modeling Conventional Residential Mortgage Refinancings. Journal of Real Estate Finance and Economics. 2: 285–299, Kluwer Academic Publishers.
Kaur, N. (2013): Customer relationship management in Indian Banking Sector. BVIMR Management Edge, Vol. 6, No. 1 (2013) pp. 33–43.
Neto, M. T. R. – Souza, J.C. – Souki, G.Q. (2011): Identifying variables that predict clients’ propensity to end their checking accounts. International Journal of Bank Marketing, Vol. 29 No. 6, pp. 489-507. Emerald Group Publishing Limited, 0265–2323.
Oravecz Beatrix (2007): Credit scoring modellek és teljesítményük értékelése. Hitelintézeti Szemle, Hatodik évfolyam 6. szám, pp. 607–627.
Zéman Zoltán – Gácsi Roland (2013): The theory of bank controlling. In: Sgri P. A. Inamdar – Abeda P. Inamdar – Mayanka Sharma (Szerk.): Compilation of Astracts CHECKMATE 2013: 4th Annual International Conference. Maharashtra, India, Pune: Allana Institute of Management Sciences, Paper 34.