Szerzői információk:
Havas András: McKinsey, a budapesti iroda partnere. E-mail: andras_havas@mckinsey.com
Jánoskuti Levente: McKinsey, a budapesti iroda irodavezető partnere. E-mail: levente_janoskuti@mckinsey.com
Matécsa Márta: McKinsey, a budapesti iroda partnere. E-mail: marta_matecsa@mckinsey.com
Vecsernyés Tamás: McKinsey, tanácsadó. E-mail: tamas_vecsernyes@mckinsey.com
Hörcsig Kata: McKinsey, tanácsadó. E-mail: kata_horcsig@mckinsey.com
Absztrakt:
Az esszé a startup-ökoszisztéma gazdaságban betöltött szerepét vizsgálja. Nemzetközi kitekintésben elemzi a magyarországi rendszer jellemzőit, rámutat a fejlesztendő területekre és nemzetközi követendő példákat tekint át. A vizsgálat azt mutatja, hogy a gazdasági szereplők közötti átfogó együttműködéssel Magyarországon is létrehozható egy olyan startup-környezet, amelyben 30 ezer új, magas hozzáadott értéket termelő munkahely mellett további, megközelítőleg 1,3 milliárd euro közvetlen ráfordítás is megjelenne a gazdaságban.
Hivatkozás (APA):
Havas, A., Jánoskuti, L., Matécsa, M., Vecsernyés, T., & Hörcsig, K. (2023). Startup-ökoszisztéma: javaslatok a magyarországi startup környezet fejlesztésére. Hitelintézeti Szemle, 22(3), 5–25. https://doi.org/10.25201/HSZ.22.3.5
Rovat:
Jövőképünk (Esszé)
Journal of Economic Literature (JEL) kódok:
C10, G23, G24, J20, M13, O30, O40
Kulcsszavak:
startup-ökoszisztéma, versenyképesség, szakképzett munkaerő, innováció
Felhasznált irodalom:
Bacsó, G. – Havas, A. – Jánoskuti, L. – Matécsa, M. – Mazza, M. – Vecsernyés, T. (2023): Fueling the Hungarian start-up ecosystem. McKinsey. https://www.mckinsey.com/featured-insights/europe/fueling-the-hungarian-start-up-ecosystem%23/
Becker, A. – Dohmen, T. – Enke, B. – Falk, A. – Huffman, D. – Sunde, U. (2018): Global evidence on economic preferences. Quarterly Journal of Economics, 133(4): 1645–1692. https://doi.org/10.1093/qje/qjy013
Békés Gábor – Muraközy Balázs (2012): Magyar gazellák: A gyors növekedésű vállalatok jellemzői és kialakulásuk elemzése. Közgazdasági Szemle, 59(3): 233–262. http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1295
Berger-de León, M. – Dörner, K. – Flötotto, M. – Henz, T. (2021): Entrepreneurship zeitgeist 2030. McKinsey. https://www.mckinsey.com/industries/technology-media-and-telecommunications/our-insights/entrepreneurship-zeitgeist-2030
Bisztray, M. – Nicola, F., de – Muraközy, B. (2023): High-growth firms’ contribution to aggregate productivity growth. Small Business Economics, 60, 771–811. https://doi.org/10.1007/s11187-022-00614-9
Csákné Filep Judit – Radácsi László – Timár Gigi (2020): A magyar startup-vállalkozások túlélését és növekedését befolyásoló tényezők – szakértői interjúk tapasztalatai. Vezetéstudomány, 51(1): 16–31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.01.02
EB (2022): The State of European Tech. Európai Bizottság, December 12. https://stateofeuropeantech.com/. Letöltés ideje: 2023. július 1.
Goreczky Péter (2021): A hazai startup-ökoszisztéma fejlődését meghatározó körülmények nemzetközi összehasonlításban. KKI elemzések, KE-2021/23. https://doi.org/10.47683/kkielemzesek.ke-2021.23
Havas András – Karol Ignatowicz – Jánoskuti Levente – Tomasz Marciniak – Jurica Novak – Marcin Purta – Kacper Rozenbaum – Kasper Yearwood (2018): The Rise of Digital Challengers: Perspective on Hungary. McKinsey. https://www.mckinsey.com/featured-insights/europe/the-rise-of-digital-challengers-in-hungary
Jáki Erika – Molnár Endre Mihály – Kádár Béla (2019): Characteristics and challenges of the Hungarian startup ecosystem. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 50(5): 2–12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.05.01
Karsai Judit (2022): A kelet-közép-európai startupok romló kilátásai a nemzetközi kockázatitőke-piacon. Közgazdasági Szemle, 69(9): 1009–1030. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.9.1009
Kézai, P.K. – Konczos Szombathelyi, M. (2021): Factors Effecting Female Startuppers in Hungary. Economics & Sociology, 14(4): 186–203. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-4/11
McKinsey (2022): Digital challengers on the next frontier in Central and Eastern Europe. McKinsey. https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/digital-challengers-on-the-next-frontier-in-central-and-eastern-europe%23/
Nicola, F.¸ de – Muraközy, B. – Tan, S.W. (2021): Spillovers from high growth firms: evidence from Hungary. Small Business Economics, 57, 127–150. https://doi.org/10.1007/s11187-019-00296-w
Startup Hungary (2021): Hungarian Startup Report 2021. Startup Hungary. https://www.startuphungary.io/#startup-report Letöltés ideje: 2022. november
Szennay Áron (2019): A startupok helyzete a közép- és kelet-európai piacgazdaságokban. Prosperitas, 6(4): 24–37. https://doi.org/10.31570/Prosp_2019_04_2
Torres, P. – Godinho, P. (2021): Levels of necessity of entrepreneurial ecosystems elements. Small Business Economics, 59: 29–45. https://doi.org/10.1007/s11187-021-00515-3