Szerzői információk:
Törőcsik Mária https://orcid.org/0000-0002-0923-1396: Pécsi Tudományegyetem, egyetemi tanár. E-mail: torocsik.maria@ktk.pte.hu
Csóka László https://orcid.org/0009-0005-1255-198X: Pécsi Tudományegyetem, adjunktus. E-mail: csoka.laszlo@ktk.pte.hu
Németh Péter https://orcid.org/0009-0006-7216-9923: Pécsi Tudományegyetem, adjunktus. E-mail: nemeth.peter@ktk.pte.hu
Neulinger Ágnes https://orcid.org/0000-0001-6493-2761: Pécsi Tudományegyetem, kutató. E-mail: neulinger.agnes@pte.hu
Absztrakt:
A világ jelenleg egyidejűleg legalább négy válsággal néz szembe, így a továbbra is aktuális Covid-pandémia árnyával, az orosz-ukrán háború következményeivel, egy jelentős inflációs nyomással járó gazdasági válsággal és az évtizedek óta jelen lévő, sokakban szorongást keltő klímaválsággal. Mindezen helyzet befolyásolja a fogyasztói, vásárlói magatartást, a jövőhöz való hozzáállást, aminek tovagyűrűző hatása a gazdaság szereplőinek munkájában is megjelenik. Tanulmányunk a válsághelyzetek és a vásárlás közötti kapcsolat megismeréséhez kíván hozzájárulni. Megállapításainkat egy 2022. július 7. és július 20. között zajlott, online megkérdezés eredményeire alapozzuk. Az 1 000 fős online minta nem, életkor, településtípus, iskolai végzettség és régió szerint reprezentatív a 18–74 éves magyar lakosságra vonatkozóan. Jelen vizsgálat célja annak bemutatása, hogy a négy jelzett válság hogyan befolyásolja a vásárláshoz való viszonyt, kitérve a vásárlás örömének szerepére és a jövő miatti aggodalom jelentőségére.
Hivatkozás (APA):
Törőcsik, M., Csóka, L., Németh, P., & Neulinger, Á. (2023). Vásárláshoz való viszony válság idején – a magyar vásárlók attitűdváltozásai. Hitelintézeti Szemle, 22(4), 82–106. https://doi.org/10.25201/HSZ.22.4.82
Rovat:
Tanulmány
Journal of Economic Literature (JEL) kódok:
M31, M21, M30
Kulcsszavak:
válságok, fogyasztói magatartás, kvantitatív kutatás
Felhasznált irodalom:
Assadourian, E. (2010): Cultural change for a bearable climate. Sustainability: Science, Practice and policy, 6(2): 1–5. https://doi.org/10.1080/15487733.2010.11908044
Babin, B.J. – Darden, W.R. – Griffin, M. (1994): Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value. Journal of Consumer Research, 20(4): 644–656. https://doi.org/10.1086/209376
Baker, S.M. – Gentry, J.W. – Rittenburg, T.L. (2005): Building Understanding of the Domain of Consumer Vulnerability. Journal of Macromarketing, 25(2): 128–139. https://doi.org/10.1177/0276146705280622
Bazzoni, E. – Jacob, M. – Land, S. – Mijer, M. – Moulton, J. – Welchering, S. (2022): European consumer pessimism intensifies in the face of rising prices. McKinsey. https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/survey-european-consumer-sentiment-during-the-coronavirus-crisis. Letöltés ideje: 2023. január 9.
Bogáromi Eszter – Hortay Olivér – Pillók Péter (2020): A klímaváltozás szerepe a magyar lakosság jövőtől való félelmében. Replika, 2020(114): 157–169. https://doi.org/10.32564/114.10
Boungou, W. – Yatié, A. (2022): The impact of the Ukraine–Russia war on world stock market returns. Economics Letters, 215, 110516. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2022.110516
Condon, J. – Kwiatkowski, K. – Singer, V. – Smit, S. (2022): The coronavirus effect on global economic sentiment. McKinsey. https://www.mckinsey.com/capabilities/strategy-and-corporate-finance/our-insights/the-coronavirus-effect-on-global-economic-sentiment. Letöltés ideje: 2023. január 9.
Durante, K.M. – Laran, J. (2016): The Effect of Stress on Consumer Saving and Spending. Journal of Marketing Research, 53(5): 814–828. https://doi.org/10.1509/jmr.15.0319
GfK (2022): International Outlook. https://insights.gfk.com/en/consumer-life-outlook-2023. Letöltés ideje: 2023. január 9.
GKI (2022): Szeptemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe. https://www.gki.hu/wp-content/uploads/2022/09/GKI_konj_2022_09-1.pdf. Letöltés ideje: 2022. december 12.
Gifford, R. – Lacroix, K. – Chen, A. (2018): Understanding responses to climate change: Psychological barriers to mitigation and a new theory of behavioral choice. In: Clayton, S. – Manning, C. (eds.): Psychology and Climate Change – Human Perceptions, Impacts, and Responses. Academic press, pp. 161–183. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-813130-5.00006-0
Hétfa Kutatóintézet és Elemző Központ (2022): Integrált előzetes fenntarthatósági vizsgálati módszertan és fenntarthatósági teljesítmény indikátorrendszer. https://kekbolygoalapitvany.hu/wp-content/uploads/2022/05/hetfa-efv-es-spfi-tanulmany-2022-04-29.pdf. Letöltés ideje: 2022. december 20.
Hofmeister-Tóth Ágnes (2014): A fogyasztói magatartás alapjai. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Iacobucci, D. (2019): A Challenge within Macromarketing: Global Disasters. Journal of Macromarketing, 39(3): 334–338. https://doi.org/10.1177/0276146719860212
Ipsos (2022a): What Worries the World? https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2022-09/Global-report-what-worries-the-world.pdf. Letöltés ideje: 2022. december 20.
Ipsos (2022b): Global Advisor 2023 Predictions. https://onbrands.hu/wp-content/uploads/2022/12/Ipsos-Predictions-Poll-for-2023.pdf. Letöltés ideje: 2022. december 20.
Jakopánecz Eszter (2021): #maradjotthon: Koronás élet. A megváltozott élet a COVID19 járvány ideje alatt. Nagyszámú mélyinterjús kutatás eredményei. Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 1.): 19–30. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.02
Khudaykulova, M. – Yuanqiong, H. – Khudaykulov, A. (2022): Economic Consequences and Implications of the Ukraine-Russia War. International Journal of Management Science and Business Administration, 8(4): 44–52. https://doi.org/10.18775/ijmsba.1849-5664-5419.2014.84.1005
Kolbert, E. (2006): Field Notes from a Catastrophe: Man, Nature, and Climate Change. New York: Bloomsbury.
Komonen, P. – Seisto, A. (2022): Consumers anticipating futures beyond the pandemic: A qualitative study. Futures, 142, 103019. https://doi.org/10.1016/j.futures.2022.103019
KSH (2023): Népszámlálási adatbázis. https://nepszamlalas2022.ksh.hu/adatbazis/. Letöltés ideje: 2023. november 2.
Larson, L.L.R. – Shin, H. (2018): Fear During Natural Disaster: Its Impact on Perceptions of Shopping Convenience and Shopping Behavior. Services Marketing Quarterly, 39(4): 293–309. https://doi.org/10.1080/15332969.2018.1514795
Li, J. – Hallsworth, A.G. – Coca-Stefaniak, J.A. (2020): Changing Grocery Shopping Behaviours Among Chinese Consumers At The Outset Of The COVID-19 Outbreak. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 111(3): 574–583. https://doi.org/10.1111/tesg.12420
Malhotra, N.K. – Simon, J. (2009): Marketingkutatás, Akadémiai Kiadó, Budapest.
Manfredo, M.R. – Shultz, C.J. (2007): Risk, Trade, Recovery, and the Consideration of Real Options: The Imperative Coordination of Policy, Marketing, and Finance in the Wake of Catastrophe. Journal of Public Policy & Marketing, 26(1): 33–48. https://doi.org/10.1509/jppm.26.1.33
Mehta, S. – Saxena, T. – Purohit, N. (2020): The New Consumer Behaviour Paradigm amid COVID19: Permanent or Transient? Journal of Health Management, 22(2): 291–301. https://doi.org/10.1177/0972063420940834
Mohr, M. – Schlich, M. (2016): Socio-demographic basic factors of German customers as predictors for sustainable consumerism regarding foodstuffs and meat products. International Journal of Consumer Studies, 40(2): 158−167. https://doi.org/10.1111/ijcs.12239
Mucci, N. – Giorgi, G. – Roncaioli, M. – Fiz Perez, J. – Arcangeli, G. (2016): The correlation between stress and economic crisis: a systematic review. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 2016(12): 983–993. https://doi.org/10.2147/ndt.s98525
Pangarkar, A. – Shukla, P. – Taylor, C.R. (2021): Minimalism in consumption: A typology and brand engagement strategies. Journal of Business Research, 127(April): 167–178. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.01.033
Quisumbing, A.R. – Meinzen-Dick, R.S. – Bassett, L. – Usnick, M. – Pandolfelli, L. – Morden, C. – Alderman, H. (2008): Helping women respond to the global food price crisis. International Food Policy Research Institute (IFPRI), Policy Brief 7, October. https://ebrary.ifpri.org/utils/getfile/collection/p15738coll2/id/22850/filename/22851.pdf
Rawwas, M.Y.A. – Patzer, G.L. – Vitell, S.J. (1998): A Cross-Cultural Investigation of the Ethical Values of Consumers: The Potential Effect of War and Civil Disruption. Journal of Business Ethics, 17(4): 435–448. https://doi.org/10.1023/A:1005788421138
Reser, J.P. – Morrissey, S.A. – Ellul, M. (2011): The Threat of Climate Change: Psychological Response, Adaptation, and Impacts. In: Weissbecker, I. (ed.): Climate Change and Human Well-Being – Global Challenges and Opportunities. International and Cultural Psychology. Springer, New York, NY, pp. 19–42. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-9742-5_2
Sajtos László – Mitev Ariel (2007): SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Budapest.
Sanne, C. (2002): Willing consumers – or locked-in? Policies for a sustainable consumption. Ecological Economics, 42(1–2): 273–287. https://doi.org/10.1016/s0921-8009(02)00086-1
Simon Judit (2006): A klaszterelemzés alkalmazási lehetőségei a marketingkutatásban. Statisztikai Szemle, 84(7): 627–650.
Shaluf, I.M. – Ahmadun, F. – Mat Said, A. (2003): A review of disaster and crisis. Disaster Prevention and Management, 12(1): 24–32. https://doi.org/10.1108/09653560310463829
Silva, M.R. – Silva, A.B. – Barbosa, J. C. – Amaral, C. – Lopes, P.F. (2022): Empowering fisherwomen leaders helped reduce the effects of the COVID19 pandemic on fishing communities: Insights from Brazil. Marine Policy, 135(January), 104842. https://doi.org/10.1016/j.marpol.2021.104842
Shultz, C.J. (2005): Some Macromarketing Thoughts on Recent Natural and Human-Induced Disasters. Journal of Macromarketing, 25(1): 3–4. https://doi.org/10.1177/0276146705276063
Somogyvári Márta (2018): Az intertemporális diszkontálás és a társadalmi diszkontráta etikai vonatkozásai. Hitelintézeti Szemle, 17(3): 109–132. https://doi.org/10.25201/HSZ.17.3.109132
Szűcs Krisztián – Lázár Erika – Németh Péter (2023): Marketingkutatás 4.0. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634548546
Tallis, F. – Eysenck, M. – Mathews, A. (1992): A questionnaire for the measurement of nonpathological worry. Personality and Individual Differences, 13(2): 161–168. https://doi.org/10.1016/0191-8869(92)90038-q
Tonn, B.E. – Conrad, F. (2007): Thinking about the future: A psychological analysis. Social Behavior and Personality, 35(7): 889–902. https://doi.org/10.2224/sbp.2007.35.7.889
Yap, S.F. – Xu, Y. – Tan, L. (2021): Coping with crisis: The paradox of technology and consumer vulnerability. International Journal of Consumer Studies, 45(6): 1239–1257. https://doi.org/10.1111/ijcs.12724
Yazbeck, N. – Mansour, R. – Salame, H. – Chahine, N. B. – Hoteit, M. (2022): The Ukraine– Russia War Is Deepening Food Insecurity, Unhealthy Dietary Patterns and the Lack of Dietary Diversity in Lebanon: Prevalence, Correlates and Findings from a National Cross-Sectional Study. Nutrients, 14(17), 3504. https://doi.org/10.3390/nu14173504
Yazdanparast, A. – Alhenawi, Y. (2022): Impact of COVID-19 pandemic on household financial decisions: A consumer vulnerability perspective. Journal of Consumer Behaviour, 21(4): 806–827. https://doi.org/10.1002/cb.2038
Webster, P. – Neal, K. (2022): The ‘cost of living crisis’. Journal of Public Health, 44(3), 475–476. https://doi.org/10.1093/pubmed/fdac080