Szerzői információk:
Németh Erzsébet: Metropolitan Egyetem, egyetemi tanár. E-mail: enemeth@metropolitan.hu
Béres Dániel: Szent István Egyetem, PhD-hallgató. E-mail: beresd@mnb.hu
Huzdik Katalin: Metropolitan Egyetem, oktatási igazgató. E-mail: khuzdik@metropolitan.hu
Zsótér Boglárka: Budapesti Corvinus Egyetem, egyetemi tanársegéd. E-mail: boglarka.zsoter@uni-corvinus.hu
Absztrakt:
Kutatásunk célja azon tulajdonságok meghatározása, amelyek mentén értékelhető az egyén a pénzügyi kultúra szempontjából. Kétféle személyiségprofillal dolgoztunk. Egyiket a teszt kidolgozója állította össze (előre definiált személyiségprofil). Itt a válaszadók értékelést kapnak arról, hogy az egyes előre meghatározott dimenziókban (árérzékeny, beosztó, mértéktartó, takarékos, dolgos, kézben tartja a pénzügyeit) milyen eredményt értek el. E dimenziók közül tudatosság és a dolgosság pozitívan jelzik előre a személy pénzügyi kultúrájának a szintjét. A takarékosság és az árérzékenység magas szintje nem korrelált az egyéb személyiségdimenziókban elért jó eredményekkel. A másik, tapasztalati úton nyert személyiségprofil alapján a dimenziók kialakítására faktoranalízist végeztünk. Az így kialakított dimenziók: kispénzű, beosztó; pénznyelő; rend értéket teremt; árérzékeny; gyűjtögető; tervező; egyszer hopp, másszor kopp; dolgos; nem tudja kézben tartani a pénzügyeit.
Hivatkozás (APA):
Németh, E., Béres, D., Huzdik, K., & Zsótér, B. (2016). Pénzügyi személyiségtípusok Magyarországon – kutatási módszerek és primer eredmények. Hitelintézeti Szemle, 15(2), 153–172. https://hitelintezetiszemle.mnb.hu/nemeth-erzsebet-beres-daniel-huzdik-katalin-zsoter-boglarka
Rovat:
Tanulmány
Journal of Economic Literature (JEL) kódok:
A13, D03, D12, I22
Kulcsszavak:
pénzügyi személyiség, pénzügyi kultúra, pénzügyi viselkedés
Felhasznált irodalom:
Bauer, A. – Mitev, A. Z. (2011): A kényszeres vásárlás pénzügyi attitűd és magatartási modellje. Addiktológia: Addictologia Hungarica 4, pp. 318–352.
Béres Dániel – Huzdik Katalin – Németh Erzsébet – Zsótér Boglárka (2015): Pénzügyi személyiség. A magyar lakosság pénzügyi magatartása, szokásai és attitűdjei. Kutatási jelentés. Elérhető: http://penziranytu.hu/sites/default/files/csatolmany/penzugyi_szemelyiseg_kutatasi_jelentes_2015_11_02.pdf
Christopher, M. – Lowson, R. – Peck, H. (2004): Creating agile supply chains in the fashion industry. International Journal of Retail and Distribution Management. Vol. 32. No. 8. pp. 367–376.
Durvasula, S. – Lysonski, S. (2010): Money, money, money – how do attitudes toward money impact vanity and materialism? – the case of young Chinese consumers., Journal of Consumer Marketing, Vol. 27 Issue 2, pp. 169–179.
Forman, N. (1987): Mind over money. Toronto: Doubleday.
Furnham, A. (1984): Many sides of the coin: The psychology of money usage. Personality and Individual Difference 5, (5), pp. 501–509.
Goldberg, H. – Lewis, R.T. (1978): Money Madness: The Psychology of Saving, Spending, Loving and Hating Money, New York: William Morrow and Co.
Masuo Y. – Morita M. – Oka S. –Ishido M. (2004): Motor hyperactivity caused by a deficit in dopaminergic neurons and the effects of endocrine disruptors: a studyinspired by the physiological roles of PACAP in the brain. RegulPept123(1–3), pp. 225–234.
Mellan, O. (1997): Barátságban a pénzzel. Helikon Kiadó p. 266.
Ridgway GR. – Henley SM – Rohrer JD. – Scahill RI. – Warren JD – Fox NC (2008): Ten simple rules for reporting voxel-based morphometry studies. Neuroimage 40, pp. 1429 –1435.
Tang, T. – Kim, J.K. (1999): The Meaning of Money among Mental Health Workers: The Endorsement of Money Ethicas Related to Organizational Citizenship Behavior, Job Satisfaction, and Commitment. Public Personnel Management, 28, pp. 15-26.
Tang, T. L .P. (1992): The Meaning of Money Revisited. Journal of Organizational Behavior, 13, pp. 197–202.
Tang, T. L. P. (1993): The Meaning of Money: Extension and Explanation of the Money Ethic Scale in a Sample of University Students in Taiwan. Journal of Organizational Behavior, 14, pp. 93–99.
Valence, G. – d’Astous, A. – Fortier, L. (1988): Compulsive Buying: Concept and Measurement. Journal of Consumer Policy, 11, pp. 419–433.
Yamauchi, K. T. – Templer, D. I. (1982): The Development of a Money AttitudeScale. Journal of PersonalityAssessment, 46, pp. 522–528.
Zsótér Boglárka – Nagy Péter (2012): Mindennapi érzelmeink és pénzügyeink. A pénzzel kapcsolatos attitűdök és a materiális irányultság szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében. Pénzügyi Szemle 3, pp. 310–321.