A magyar autóipar helyzete nemzetközi tükörben

2017. március 29.

Szerzői információk:

Rechnitzer János: Széchenyi István Egyetem, tanszékvezető egyetemi tanár. E-mail:

Hausmann Róbert: Magyar Nemzeti Bank, junior elemző. E-mail:

Tóth Tamás: Magyar Nemzeti Bank, elemző. E-mail:

Absztrakt:

A tanulmány a magyar autóipar1 helyzetét vizsgálja nemzetközi kitekintésben leíró elemzés keretében. Az összehasonlítás fókuszában elsősorban a visegrádi térség, a német és az osztrák autóipar, valamint az európai uniós folyamatok összevetése áll. Az elemzés áttekinti az iparág elméleti hátterét, majd betekintést nyújt a visegrádi térség autóiparának történetébe, fókuszálva a szocialista autóipari múltra és annak következményeire. Az elemzés utolsó szakaszában napjaink magyar iparági folyamatait a visegrádi országok és az európai térség autóipari jellemzőivel hasonlítjuk össze az Eurostat statisztikája alapján vállalati méret és tulajdonosi szerkezet szerint, valamint a NAV társasági adóbevallás adatbázisa segítségével. A tanulmány fő következtetése, hogy az autóipar a magyar nemzetgazdaságon belül kiemelkedően termelékeny, ugyanakkor az iparági kkv-k kevésbé produktívak, mint a nagyvállalatok, és ez a különbség a térségben Magyarországon a legnagyobb. A helyzet megváltoztatásához egyrészt a külföldi nagyvállalatok magasabb hozzáadott értékű tevékenységeinek térségbe történő kiszervezésére és ehhez kapcsolódóan a bérek növelésére, másrészt a hazai tulajdonú kkv-k értékláncon belüli megerősítésére és feljebb lépésére lenne szükség.

Hivatkozás (APA):

Rechnitzer, J., Hausmann, R., & Tóth, T. (2017). A magyar autóipar helyzete nemzetközi tükörben. Hitelintézeti Szemle, 16(1), 119–142. https://hitelintezetiszemle.mnb.hu/rechnitzer-janos-hausmann-robert-toth-tamas

PDF letöltés
The works on this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Rovat:

Tanulmány

Journal of Economic Literature (JEL) kódok:

L61, O31, P23, R11, D41

Kulcsszavak:

versenyképesség, munkatermelékenység, V4-térség

Felhasznált irodalom:

Bigos, P. – Kiss, I. (2005): Development of Automotive Industry in Slovakia. Transfer inovácií – TU Kosice, Vol.8: 3–8.

Chanaron, J. J. – MacNeill, S. (2005): Trends and drivers of change in the European automotive industry: (I) mapping the current situation. International Journal Automotive Technology and Management, Vol.1: 83–105.

Dicken, P. (1998): Global Shift. Transforming the World Economy. Paul Chapman Publishing, London.

Dicken, P. (2007): Global shift. Mapping the changing contours of the world economy. SAGE Publications, 5th edition, London.

Dominek Ákos (2012): Járműipari klaszterek a kelet-közép-európai térségben. In: Rechnitzer János – Smahó Melinda, (szerk.).: A járműipari beszállítói hálózat Kelet-Közép-Európában és Magyarországon, pp. 193–215. http://zoldhajtas.sze.hu/downloadmanager/details/id/5890/m/4446. Letöltés ideje: 2016. november 2.

Dunning, J. (1988): The Theory of International Production. The International Trade Journal, Vol. 3:269–296.

Florida, R. – Sturgeon, T. J. (2000): Globalization and jobs in the automotive industry. Industrial Performance Centre, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge. https://ipc.mit.edu/sites/default/files/documents/00-012.pdf. Letöltés ideje: 2015. június 20.

Gauselmann, A. – Knell, M. – Stephan, J. (2010): Investment motives of FDI into Central East Europe. 11th Bi-Annual Conference of European Association for Comparative Economic Studies, Comparing Responses to Global Instability, 26–28 August, 2010, Tartu.

Gelei Andrea (2006): Beszállító-típusok és azok alapvető kompetenciái a hazai autóipari ellátási láncban, Budapesti Corvinus Egyetem. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/10/1/gelei_andrea.pdf Letöltés ideje: 2016. november 2.

Gelei Andrea – Venter Lóránt – Gémesi Károly (2011): A multinacionális vállalatok a járműgyártás iparágban. In: Chikán Attila, (szerk.): A multinacionális vállalatok hatása a hazai versenyre és a versenyképességre, BCE Versenyképesség Kutató Központ, Budapest, pp. 179–232.

Grosz András (2012): Az autóipar klaszteresedése Magyarországon. In: Rechnitzer János – Smahó Melinda, (szerk.): A járműipari beszállítói hálózat Kelet-Közép Európában és Magyarországon, pp. 216–243. http://zoldhajtas.sze.hu/downloadmanager/details/id/5890/m/4446. Letöltés ideje: 2016. november 2.

Humphrey, J. – Memedovic, O. (2003): The Global Automotive Industry Value Chain: What prospect for upgrading by developing countries. UNIDO, Vienna.

Kazainé Ónodi Annamária (2013): Mosógéptől a kipufogó rendszerig: készségek és képességek – a Hajdu Zrt. esete. In: Ábel István – Czakó Erzsébet, (szerk.): Az exportsiker nyomában, Alinea Kiadó, Budapest, pp. 155–168.

Kiss János (2013): Csaba Metál: exportsikerek a kukoricaföldek szomszédságában. In: Ábel István – Czakó Erzsébet: Az exportsiker nyomában, Alinea Kiadó, Budapest, pp. 169–175.

Lefilleur, J. (2008): Geographic Reorganization of the European Automobile Sector. Eastern European Economics, Vol. 5:69–91.

Lung, J. (2004): The changing geography of the European automobile system. Automotive Technology and Management, Vol. 2–3:137–165.

Lux Gábor (2010): Dezintegráció és újraszerveződés a Nyugat-Balkán iparában. In: Horváth Gyula – Hajdú Zoltán, (szerk.): Regionális átalakulási folyamatok a Nyugat-Balkán országaiban, MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs, pp. 363–383.

Palócz Éva (2016): A magyarországi bérfelzárkózás tartalékai és korlátai. In: Kolosi Tamás – Tóth István György, (szerk.): TÁRKI 2016 Társadalmi Riport, pp. 13–32. Elérhető: http://www.tarki.hu/hu/publications/SR/2016/01palocz.pdf. Letöltés ideje: 2016. november 2.

Pavlínek, P. – Domański, B. – Guzik, R. (2009): Industrial Upgrading through Foreign Direct Investment in Central European Automotive Manufacturing. European Urban and Regional Studies, Vol. 1: 43–63.

Porter, M. E. (1986): Competitive Advantages. The Free Press, New York.

Porter, M. E. (1998): On Competition. The Free Press, New York.

Radosevic, S. – Rozeik, A. (2005): Foreign Direct Investment and Restructuring in the Automotive Industry in Central and East Europe. Working Paper No. 53, University College London, London.

Torlak, E. (2004): Foreign Direct Investment, Technology Transfer and Productivity Growth: Empirical Evidence for Hungary, Poland, Romania, Bulgaria and the Czech Republic. Hamburg Institute of International Economics.

Wimmer Ágnes (2002): Üzleti teljesítménymérés. BKÁE Vállalatgazdaságtan Tanszék. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/35/1/Wimmer17.pdf. Letöltés ideje: 2016. október 27.